Haagse zero-emissiezone wordt toch uitgebreid naar kuststrook

14 February 2025, 09:37 uur
Den Haag & Regio
mainImage
ANP

De Haagse gemeenteraad heeft donderdagavond ingestemd met de uitbreiding van de zero-emissiezone richting de kust. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die het gebied in willen rijden moeten vanaf 2026 minder vervuilend en vanaf 2030 uitstootvrij zijn.

De gemeenteraad nam verschillende voorstellen aan om de invoering goed te laten verlopen. Zo wordt de 'sloopsubsidie', waarmee ondernemers subsidie kunnen krijgen voor de sloop van vervuilende bestelauto's, opnieuw opengesteld. Door de subsidie werden eerder al honderden vervuilende voertuigen van de weg gehaald. 

Voor ondernemers is het belangrijk dat er voldoende laadcapaciteit is om elektrische bedrijfsvoertuigen op te laden. Daarom gaat de gemeente inzetten op snelle uitrol van laadpalen en goed monitoren of de laadcapaciteit toereikend is voor ondernemers.

Wethouder Robert Barker van Buitenruimte, Dierenwelzijn en Milieu is tevreden met de aanpassingen aan zijn voorstel. "Ik ben blij dat de gemeenteraad heeft gekozen vóór schone lucht. Met het uitbreiden van de zero-emissiezone richting de kust zetten we een enorme stap naar het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. We gaan nu hard aan de slag om de invoering soepel te laten verlopen."

Tekst gaat door onder illustratie.

Illustratie: Gemeente Den Haag.

Overgangsregeling 

Sinds 1 januari dit jaar geldt in het centrum van Den Haag al een zero-emissiezone. Deze zone wordt met het besluit van de gemeenteraad per 2026 uitgebreid. Voor bestaande bestel- en vrachtauto’s geldt een overgangsregeling. Uiteindelijk moeten alle bedrijfsvoertuigen schoon zijn. De haven van Scheveningen is uitgezonderd van de zero-emissiezone en blijft toegankelijk via een corridor. In de haven wordt wel een minder strenge milieuzone ingevoerd.